Sprogarbejde
Læs her om sprogarbejdet i Børnehuset Blæksprutten
I Børnehuset Blæksprutten arbejder vi kontinuerligt med sprog. Både i det daglige, i de forskellige aktiviteter der er i løbet af dagen, men også mere intensivt når der er nogle udfordringer.
Vi har uddannede sprogpædagoger, der har været på Vejle Kommunes sprogpakke uddannelser, og vi har tilknyttet en tale/høre konsulent fra TCBU (Tværfaglig Center for Børn og Unge, Vejle Kommune). Vi kalder altid på konsulenten ved tilfælde af sproglige udfordringer, som vi ikke selv kan løse eller har brug for sparring til.
Vuggestuen
I vuggestuen arbejder vi med et værktøj, som hedder Sprogtrappen 1-3 år. Et værktøj, som giver et billede af barnets sproglige udvikling inden det er fyldt 3 år. Det giver os et billede af, hvad der skal arbejdes med. Om der skal intensiv træning til, eller om det er nok, at der er sproglig opmærksomhed i de daglige aktiviteter.
Børnehaven
I børnehaven har vi 2 værktøjer som bruges - Sprogscreening og Sprogtrappen 3-6 år.
Sprogscreening bliver gennemført på alle 3-årige. Det giver et billede af, om barnet har nogle sproglige vanskeligheder og hvilke områder, der skal sættes ind på. Hvis der er vanskeligheder, skal screeningen foretages igen hvert ½ år.
Der laves screeningen igen, på alle børn, når de skal i skole.
Sprogtrappen 3-6 år kan bruges ligesom i vuggestuen, men den giver et lidt bredere billede omkring barnet. Hvis der er udfordringer, er det ikke kun de sproglige udfordringer men et billede af barnets udvikling hele vejen omkring.
Ved begge værktøjer bliver der lavet udviklingsplaner, når der opstår udfordringer. De bliver evalueret ca. hver 2 mdr. og forhåbentlig klarer vi udfordringerne, så barnet kommer i en alderssvarende udviklingszone. Forældrene bliver altid inddraget ved børn med sproglige udfordringer og det er altid i et tæt samarbejde og dialog med forældrene, at processerne bliver sat i gang.
Sprogrum
I Blæksprutten har vi indrettet et sprogrum. Et rum, hvor vores forskellige sprog materiale står, og hvor mindre grupper kan gå hen for at få ro til fordybelse og øve sig i sproget. På stuerne bliver børnene delt op i mindre grupper, som så skiftevis går hen i sprogrummet. Alt efter hvilken alder og hvilke udfordringer børnene har, har sprogpædagogen planlagt den sproglige aktivitet. Hver stue har en planlagt dag. Det kan være lige fra børn med udtalevanskeligheder, sprogforståelse, børn, der er meget stille eller børn, der taler meget osv.
Det er dog ikke kun børn med sprogudfordringer, der deltager i det sproglige miljø.
Vi er opmærksomme på, at alle børn bliver udfordret i det sproglige miljø, der er i Blæksprutten. Det foregår hele dagen i dagligdagens rutiner. F.eks. i spisesituationer, garderoben, toiletbesøg osv. Det er nødvendigt for at børnene kan udvikle og udvide
- deres sprog
- deres sociale kompetencer
- deres nysgerrighed
- deres glæde ved sprog
I Blæksprutten arbejder vi for at skabe en rød tråd. Det skal være genkendeligt materiale som bruges i vuggestuen og senere i børnehaven. Derved er det ikke så svær en overgang fra vuggestue til børnehave eller fra Krabbestuen til Skrubbestuen.