Læring og dannelse i Børnehuset Blæksprutten
Læring og dannelse er en stor og vigtig del af et barns liv og vi lærer/danner os hele vejen igennem vores liv for at udvikle os. I Blæksprutten har vi lavet læring og dannelse til en værdi. Dette for at få en fælles forståelse for og vise udadtil hvordan vi arbejder med læring og dannelse i Børnehuset Blæksprutten.
DET BETYDER AT ...
- Vi ser det enkelte barn, og hvor barnet befinder sig udviklingsmæssigt
- Der er dialog i legen
- Der er gode rollemodeller og nogle at spejle sig i
- Vi er bevidste om den sociale læring - barn/voksen, barn/barn
- Vi arbejder med almen dannelse
- Vi er bevidste om at læring er to-vejs - interaktion
- Barnet tilegner sig færdigheder/kompetencer på eget initiativ
- Der er plads til at barnet øver og dermed udvikler sig
- Der er tryghed i hverdagen
- Vi arbejder med social inklusion i fællesskaber
METODE – HVAD VIL VI GØRE? - VI VIL …
- Motivere til at blive dygtigere fremfor at være dygtig - growth mind i stedet for fixed mind
- Være i dialog med børnene og agerer ud fra dette
- Arbejde ud fra vores pædagogiske læreplan
- Skabe trygge og udviklende miljøer
- Lave aktiviteter ud fra barnets behov, alder, initiativer og interesser
- Sætte ord på aktiviteter og følelser
- Være deltagende og aktive voksne
- Være bevidste om, at vi er rollemodeller - hvordan vi agerer/interagerer
- Give børnene redskaber til at begå sig i forskellige sammenhænge/kontekster
- Strukturere hverdagen gennem forudsigelighed og gentagelser med plads til spontanitet og fri leg
HVAD SKAL DER KOMME UD AF DET – SUCCESKRITERIER ...
- At der finder en progression sted i forhold til barnets/gruppens udvikling
- At de føler sig anerkendt, forstået og føler tryghed
- At børnene udviser omsorg og empati
- At børnene har en god omgangstone
- At børnene lærer af børn
- At børnene kan og tør begå sig i forskellige sammenhænge samt udviser gå-på-mod
- At vi får aktive/nysgerrige børn, som har lyst til at lære/deltage
- At børnene kan og tør komme med ideer og forslag
- At barnet oplever sig som en vigtig del af et større fællesskab
- At vi har glade børn
HVORDAN KAN VI SE OM VI LEVER OP TIL MÅLET?
- Børn, der gerne vil komme i Børnehuset Blæksprutten
- Børn, der søger hinandens selskab
- Børn, der inddrager voksenstyret læring i egen leg
- Børn, der tager vare på hinanden og henter voksenhjælp ved behov
- Børn, der hjælper børn og voksne med dagligdagens gøremål
- Børn, der henvender sig til de voksne med ideer til dagligdagens aktiviteter
- Børn, der efterspørger hinanden/de voksne og udviser glæde ved gensyn med ord og knus
- Børn, der udvikler sig alderssvarende
- Børn, der har situationsfornemmelse
- Børn, der følger de voksnes initiativer
HVAD BETYDER DET FOR MÅDEN VI TILRETTELÆGGER ARBEJDET PÅ?
- Vi diskuterer faglighed på pædagogiske weekender, personalemøder og stuemøder
- Vi planlægger hverdagen for at skabe genkendelighed og tryghed
- Vi planlægger og justerer dagligdagens aktiviteter efter børnegruppen
- Vi skaber rammerne for inklusion og læring
- Vi planlægger aktiviteter i både små og store fællesskaber
- Vi giver tid til fordybelse vedr. læreplanstemaerne
- Vi planlægger og evaluerer via smitte-modeller
- Vi tilrettelægger arbejdet ud fra vores faglige bevidsthed om læring og udvikling
- Vi er omstillingsparate