Læreplaner
Her kan du læse mere om læreplaner
Loven om de styrkede pædagogiske læreplaner har til formål at støtte alle børn i deres generelle trivsel og udvikling. Den skal ydermere inspirere dagtilbuddene til at skabe optimale rammer for pædagogiske læringsmiljøer.
Læreplan i Børnehuset Blæksprutten
Børn møder deres omverden med forundring samt lysten til at lære og udvikle sig. De kan stille sig spørgende, søge udfordringer, afprøve sig selv og skabe erfaringer. Det gør de bl.a. gennem legen, meningsfulde børnefællesskaber og i samspil med betydningsfulde voksne. Det pædagogiske personale støtter barnets alsidige personlige udvikling ved at tilrettelægge pædagogiske læringsmiljøer inden for og på tværs af de seks pædagogiske læreplanstemaer.
Herved opnår vi et børnesyn med en forståelse for det enkelte barn og kan dermed støtte barnet til at indgå i meningsfulde børnefællesskaber, som støtter barnets læring og dannelse.
Det fælles pædagogiske grundlag danner fundamentet for den pædagogiske praksis, som vi tilbyder i Børnehuset Blæksprutten både i forhold til arbejdet med det overordnet læreplanstema, rutiner og den daglige pædagogiske praksis.
Læs mere om læreplaner:
https://www.uvm.dk/dagtilbud/paedagogiske-redskaber-og-rammer/den-styrkede-paedagogiske-laereplan
Læreplaner i Børnehuset Blæksprutten
-
Barnesyn
I Børnehuset Blæksprutten ser vi børn som unikke og selvstændige individer.
Vi giver plads til, at børnene er forskellige og udvikler sig i forskelligt tempo.
Vi lægger vægt på at se hvert barn ud fra barnets individuelle forudsætninger, så vi derudfra kan understøtte barnet i sin trivsel, læring og dannelse.
Vi understøtter barnet i selvhjulpenhed, så det opnår mestringsevner, succesoplevelser, selvtillid og en følelse af at kunne selv.
Vi udfordrer børnene i forhold til deres individuelle zone for nærmeste udvikling og anerkender børnene under læringsprocessen.
Gennem et trygt og motiverende miljø, skaber vi forudsætninger for, at børnene selv kan tage initiativ og udforske.Vi ser børnene som aktive medskabere af egen læring, udvikling og trivsel. Derfor er det vigtigt for os, at børnene bliver hørt og deres initiativer bliver italesat og så vidt muligt inddraget i de forskellige sammenhænge i løbet af dagen.
-
Dannelse og børneperspektiv
Vi har intentioner om at klæde børnene godt på til at kunne klare de næste skridt i deres liv.
Vi vil skabe rum til, at børnene kan bidrage med egne holdninger og input i de forskellige arenaer i løbet ad dagen, så de oplever at deres input har betydning.
Vi vil skabe rammer for børnene, hvor man gerne må stille spørgsmål, være undrende og nysgerrig. Samtidig er det at være en del af demokrati også at give plads til andre.
Vi arbejder med at kunne vente på tur, at lytte til andres input, at forhandle og at kunne gå på kompromis, så man både kan tilgodese andres perspektiver samt opleve ens egne perspektiver bliver tilgodeset. -
Legen
Legen er i Børnehuset Blæksprutten en essentiel del af hverdagen.
Vi prioriterer både den børneinitieret leg og den vokseninitieret leg.
Vi giver plads til, at børnene selv kan initiere og udfolde legen, så de sammen kan finde nogle spilleregler, som fungerer.I forlængelse af det selvstændige barn, giver vi plads til, at børnene selv får mulighed for at forhandle, håndtere konflikter, lave aftaler og udvikle den børneinitierede leg.
Vi er opmærksomme på, hvornår den børneinitieret leg har brug for støtte eller guidning af en voksen.
Vi prioriterer også den vokseninitieret og/eller voksenstyret leg for at kunne tilgodese alle børn, så de kan trives i leg, være en del af fællesskabet og føle sig set.
-
Læring
Vi ser læring som et dynamisk element i dagligdagen, da læringen foregår hele tiden.
Børn lærer ved at udforske, være nysgerrige, gennem motivation, ved at eksperimentere, stille spørgsmål osv. Vi støtter børnene i at eksperimenterer og turde at prøve nye ting af og tilgår mere målrettet eller specifikke læreplanstemaer med en legende tilgang. Vi har derfor lavet læring til et værdiord i Blæksprutten, så alle voksne i Blæksprutten har en fælles forståelse for, hvad læring er i Blæksprutten.
-
Børne fællesskaber
I børnehuset Blæksprutten arbejder vi med både store og små børnefællesskaber.
For os har det værdi, at alle i huset kender hinanden.Vi er samlet på tværs af børnehave og vuggestuen først på morgenen og slut på eftermiddagen.
Så har vi de lidt mindre fællesskaber ude på stuerne, og derude deler vi os op i forskellige grupper, så vi får endnu mindre fællesskaber.
Disse typer af fællesskaber er med henblik på at kunne danne relationer og vise hensyn på trods af forskelligheder, aldersforskelle og forskellige udviklingstrin.De mindre fællesskaber giver en anden ro og forudsætninger for fælles fordybning. Disse typer fællesskaber giver endvidere plads til, at børnene både kan vise initiativ, være aktivt deltagende, danne nye relationer samt prøve forskellige positioner i fællesskaberne.
-
Pædagogisk læringsmiljø
Vi tilrettelægger vores struktur og indretning, så det danner de bedste forudsætninger for et indholdsrigt og læringsfyldt børnemiljø.
Vi arbejder med rum i rummet, hvor der er legestationer som inspirerer og motiverer til børneinitieret leg og læring.
Vi arbejder med et trygt, anerkendende og motiverende læringsmiljø under vokseninitieret lege og aktiviteter.
Gennem vores struktur kan vi tilgodese læringen i rutinesituationerne, hvor der er rum og ro til den nærværende støtte og guidning.
Vores pædagogiske læringsmiljø tilrettelægges, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger samt udviklingszoner.
Samarbejde med forældre om børns læring
Vi samarbejder med forældrene om deres barns læring ved at have daglig kommunikation, forældre og personale imellem.
Derudover har vi gennem barnets tid i Børnehuset Blæksprutten jævnligt forældresamtaler, hvor der er ro og plads til at gå mere i dybden omkring barnets trivsel, dannelse, udvikling og læring.
Lovgivningen giver vide rammer til udformningen af den enkelte institutions styrkede pædagogiske læreplan og giver ligeledes plads til, vi kan opfylde de forskellige temaer på en måde, der passer til Blæksprutten.
I Børnehuset Blæksprutten har vi valgt at arbejde med lærerplanerne på flg. måde:
I løbet af et år arbejder vi med 1 overordnet emne, fx eventyr, kunst eller lign., for at få mulighed for at fordybe os over en længere periode.
Emnerne vælger personalet i plenum.
Institutionen laver en overordnet SMITTE-model hvor alle læreplanstemaer indgår samlet under det valgte emne og fungere som en fælles målsætning.
Stuerne udarbejder herefter en SMITTE-model, som passer til den enkelte børnegruppe.
Vi bruger SMITTE- modellen til at planlægge og evaluere vores emner.
Vi evaluerer og dokumenterer løbende, således vi kan justere handleplanen efter børnegruppen og hele tiden opretholde opmærksomheden på, at de mange læreplanstemaer bliver berørt.
I det følgende vil vi gennemgå, hvordan vi i Børnehuset Blæksprutten forstår de seks læreplanstemaer.
Ifølge lovgivningen skal alle institutioner udarbejde en styrket pædagogisk læreplan hvori følgende temaer indgår:
-
Alsidig personlig udvikling
Alsidig personlig udvikling omhandler den stadige udvidelse af barnets erfaringsverden og deltagelsesmuligheder.
Det forudsætter engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse.
Vi støtter barnet/børnene i sin alsidige personlige udvikling ved bl.a. at give muligheder for at indgå i og være medskaber af meningsfulde fællesskaber og pædagogiske læringsmiljøer. Her kan barnet/børnene udvikle sig ved at udfolde og udforske sig selv og hinanden på både kendte og nye måder. Derved får barnet/børnene mulighed for at undersøge og udvikle egne potentialer.
I Børnehuset Blæksprutten skal barnet/børnene have mulighed for at iagttage og/eller deltage i meningsfulde fællesskaber. Således øver barnet/børnene sig i at håndtere medgang og modgang.I Børnehuset Blæksprutten vil vi give barnet/børnene mulighed for at:
- skabe sin egen livsverden, hvor det tør stå ved sig selv og udfordre sig selv
- lære, hvordan man indgår i forpligtende fællesskaber
- opleve en nuanceret tilgang til kultur og individualitet, således barnet lærer at respektere forskellighed og se dette som en naturlig del af hverdagen
- øve sig i sit eget tempo
Det gør vi fx ved at:
- tilbyde barnet/børnene et bredt tilbud af aktiviteter i forskellige læringsmiljøer. Vi benytter bl.a. alle husets lokaler, legepladsen, asfaltbanen og nærområdet
- vi støtter barnet/børnene i at skabe og indgå i venskaber. Dette gør vi fx ved at tilrettelægge aktiviteter på tværs af stuerne, give barnet/børnene plads til at have rum for sig selv og støtte barnet/børnene i, at det er legalt at vælge til og fra
- vi i dagligdagen giver børnene små praktiske opgaver, der er medvirkende til at give barnet/børnene succesoplevelser og en følelse af meningsfuldhed
- vi som voksne er opmærksomme på det enkelte barns behov, fx hjælpe barnet til at sige farvel om morgenen, og være særlige opmærksomme på barnet ved opstarten, familieforøgelse, skilsmisse osv. Endvidere er personalet opmærksomme over for barnets behov for ro fx sidst på eftermiddagen, hvor barnet er fyldt op med indtryk og måske har brug for at sidde for sig selv eller deltage i en rolig aktivitet
- det enkelte barn dagligt har mulighed for at fortælle, hvad det har på hjertet. Dette kan fx være til samling
- det er ok at have forskellige følelser, såsom vrede, sorg, og glæde, og om nødvendigt at få hjælp til at sætte ord på følelserne og tackle dem. Dette kan fx være at snakke med barnet, der er ked af det efter det har sagt farvel til forældrene. Her går den voksne ind og tænker barnets tanker højt sammen med barnet og giver derved et verbalt værktøj, som barnet kan tage i brug næste gang situationen opstår.
Endvidere har vi "Barnets bog/mappe", så barnet får mulighed for at være med til at fortælle om sin dagligdag i institutionen.
-
Social udvikling
Social udvikling foregår i sociale fællesskaber. Det er her, hvor udviklingen af barnets sociale handlemuligheder og deltagelsesformer finder sted.
I samspillet mellem de sociale fællesskaber og vores pædagogiske læringsmiljøer, har vi fokus på børnenes deltagelse og medindflydelse. Vi skaber en oplevelse af at høre til og gøre sig erfaringer med forskelligheder.
Derfor ser vi i Børnehuset Blæksprutten forskelligheder, som en ressource, der er med til at danne relationer og medindflydelse. Her skal børnene have mulighed for at udtrykke deres egne følelser og behov, samt kunne aflæse og indleve sig i de andre børns følelser.
Børns relationer har stor betydning for den sociale udvikling. De pædagogiske læringsmiljøer skal være med til at understøtte bl.a. legen, som er grundlæggende for, at børn lærer at forhandle, indgå kompromisser, løse konflikter og dermed udvikling af deres sociale kompetencer.
I Børnehuset Blæksprutten vil vi give barnet/børnene mulighed for at:
- føle sig anerkendt og respekteret som individer og give dem følelsen af at være en del af et fællesskab
- deres deltagelse og medindflydelse, tænkes ind i de pædagogiske læringsmiljøer, så der opnås en fælles glæde og engagement for at være en del af fællesskabet
- danne indbyrdes relationer til hinanden for at støtte udviklingen af sociale færdigheder som bl.a. empati
Det vil vi fx gøre ved:
- skabe en tryghedsbase med primærstuer med tilhørende voksne. I Børnehuset Blæksprutten ser vi tryghedsbasen som en forudsætning for, at børnene bevæger sig ud i andre sociale fællesskaber og tør udforske resten af huset og møde de andre børn og voksne
- synliggøre at indretningen af stuerne bæger præg af barnets/børnenes perspektiv. De pædagogiske læringsmiljøer skal give barnet/børnene mulighed for deltagelse og medindflydelse, og derfor ommøblerer vi løbende for at skabe læringsrum som understøtter de aktuelle emner og børnegruppen
- dele børnene i mindre grupper. Vi er opmærksomme på at blande grupperne på tværs for at give børnene mulighed for at danne relationer til flere og blive udfordrede i meningsfulde fællesskaber
- vi lægger vægt på en positiv omgangstone blandt børn såvel som voksne, da det er medvirkende til at skabe god atmosfære, hvor relationer kan opstå
-
Kommunikation og sprog
Barnet/børnene tilegner sig og udvikler sproget i de nære relationer med forældre, andre børn og det pædagogiske personale.
For at kunne danne relationer og indgå i sociale fællesskaber er det essentielt, at barnet/børnene kan kommunikere og sprogligt udtrykke sig og formidle tanker, følelser og meninger.
Sproget hos barnet/børnene relaterer til de omgivelser, barnet/børnene befinder sig i. Igennem institutionstiden forøges barnets/børnenes sproglige kompetencer, og barnet/børnene bliver efterhånden bedre til anvende sproget i en mere abstrakt form.
Det pædagogiske personale er vigtige aktører i barnets/børnenes hverdag. I Børnehuset Blæksprutten har vi fokus på børns udvikling af sproglige kompetencer ved at skabe sprogstimulerende miljøer.
Ligeledes skal det pædagogiske personale være gode sproglige rollemodeller for barnet/børnene. Vi tilrettelægger aktiviteter, der fremmer og stimulerer barnet/børnene til at lege med sproget.
Vi er i vores daglige arbejde bevidste om, at italesætte og benævne hvad vi gør og benytter os bl.a. af dialogisk læsning.
Det er det pædagogiske personales opgave at sikre, at alle børn udvikles sprogligt og kan kommunikere på en alderssvarende og hensigtsmæssig måde.I vuggestuen benyttes redskabet ”Sprogtrappen”, og der er fokus på den tidlige sprogindlæring.
Forskningsmæssigt ved vi, at lege/øvelser, hvor børn skal kategorisere ting, styrker deres sproglige udvikling. Derfor benyttes bevidst legetøj/øvelser til dette formål, dette gælder både i vuggestuen og i børnehaven.
Fremadrettet vil vi bruge redskabet – sprogtrappen – til at vurdere alle børn i vuggestuen i forhold til udvikling, ligesom der laves sprogvurderinger i børnehaven på alle børn omkring 2,9-3,4 år.
Hvis sprogvurderingen viser, at der er behov for en særlig sproglig indsats, udarbejdes en handleplan herfor.
Forældrene orienteres og inddrages altid i samarbejdet om den særlige sproglige indsats, og det er sprogpædagogen, der er den ansvarlige for at planlægge og følge op på handleplanen og de særligt tilrettelagte aktiviteter i samarbejde med stuepædagogerne.I Børnehuset Blæksprutten har vi fokus på, at alle børn altid skal opleve nærværende voksne. Det er i nærværet, den gode relation, dialogen og interaktionen at sproget støttes og udvikles. Vi har fokus på at hjælpe og støtte alle børn til at kunne indgå i dialoger og øve sig i at lytte og tale.
Legen er i denne sammenhæng væsentlig for at barnet/børnene kan øve sig i at kommunikere både nonverbalt og verbalt, og for at øge ordforrådet og øve
sætningsopbygninger. I legen har barnet/børnene sprogligt mulighed for at øve sig på at forhandle, igangsætte og udvikle. Det pædagogiske personale har derfor fokus på at understøtte legen fx ved deltagelse og rammesætning.I Børnehuset Blæksprutten har vi et læringsmiljø der sikrer, at barnet/børnene har adgang til bøger, skriveredskaber og papir. Barnet/børnene kan på den måde få erfaring med skriftsproget og blive introduceret til bøgernes univers, blive nysgerrige og blive stimuleret til selv at øve sig på skriftsprog.
Desuden benytter vi bl.a. turdage til at se på og snakke med børnene om forskellige symboler, som de møder i hverdagen.
Vi gør også brug af ”samlinger”, hvor barnet/børnene øver sig i at fortælle/formidle til gruppen og lytte til hinanden.
Disse ”samlinger” benyttes også til at introducere barnet/børnene for nye begreber og bidrage til en forståelse af dem selv, hinanden og deres omverden.I Børnehuset Blæksprutten vil vi give barnet/børnene mulighed for at:
- udvikle sproget gennem hverdagens aktiviteter
- udfordres til sproglig kreativitet, samt udtrykke sig gennem forskellige genrer
- udvikle deres nysgerrighed og interesse for tegn, symboler og den skriftsproglige verden, herunder bogstaver og tal
- bruge forskellige kommunikationsmidler, herunder have mulighed for at afprøve og benytte teknologi
Dette gør vi fx ved at:
- være nærværende og inkluderende. Vi har fokus på at lytte, tale og støtte barnet/børnene i deres sprogudvikling.
- vi vil endvidere støtte børnene i at kommunikere og indgå i konstruktiv kommunikation i konfliktsituationer
- give det enkelte barn mulighed for at anvende sproget i forskellige daglige aktiviteter. Dette kan fx være til samling, hvor børnegruppen sidder stille og lytter til barnet.
- til samling har barnet/børnene mulighed for at give udtryk for meninger. Samlingen er ligeledes det forum hvor barnet/børnene oplever sproget, fx gennem rim og remser, sange/sanglege og højtlæsning. Samlingen giver også det enkelte barn muligheden for, at styrke og beherske sproget gennem formidling over for andre børn og voksne, og opleve anden formidling gennem billeder, musik, dans, drama og tale og skrift
- det enkelte barn dagligt har mulighed for at bruge sproget under forskellige aktiviteter.
Barnet har mulighed for fx at konstruere Lego borge, klæde sig ud, lege med andre børn, spille spil, læse, bruge kroppen og være ude på legepladsen. Det enkelte barn bruger sproget til at sætte ord på legen, og barnet kan dermed introducere andre børn for den verden, det befinder sig i.
Kommunikationen benyttes under de forskellige lege, hvor nye ideer kan opstå, når andre børn bringer ny inspiration med ind i legen og relationen.Dette gør vi fx ved at:
- vi i vores dagligdag introducerer barnet/børnene for forskellige måder, at arbejde ud fra den sproglige kompetence. Barnet/børnene skal have mulighed for at sidde i sofaen og høre eventyr, og opsøge aktiviteter på de forskellige stuer, hvor der er rig mulighed for at beskæftige sig med forskellige udtryksformer fx at tegne, male eller skabe noget skulpturelt.
- vi i dagligdagen stimulerer barnets/børnenes nysgerrighed for bl.a. symboler, tegn og bogstaver.
I Børnehuset Blæksprutten hænger alfabetet på væggen. Bogstaverne giver anledning til daglige snakke omkring forbogstaver, forskellige ord og lyde. Endvidere kan barnet/børnene beskæftige sig med at tegne og skrive bogstaver. Der findes ligeledes et stort udvalg af spil, som er medvirkende til at stimulere det enkelte barn i dets kendskab til begreber, tal, form og farver.
Dette gør vi fx ved at:
- barnet/børnene har adgang til forskellige kommunikationsmedier f.eks. IPad. Intentionen med dette er at barnet/børnene får indblik i og kendskab til nutidens medier, og tilegner sig viden og erfaring via b.la. IPad ‘en.
-
Krop, sanser og bevægelse
Krop, sanser og bevægelse giver barnet/børn mulighed for at deltage i meningsfulde børnefællesskaber og lege, som er grundlæggende for barnets/børnenes fysiske og psykiske trivsel. Gennem kroppen møder børn deres omverden.
I Børnehuset Blæksprutten har vi stor fokus på krop, sanser og bevægelse i dagligdagens aktiviteter.
Vi har bl.a. en stor sal, som giver plads til bevægelsesglæde og styrkelse af barnets kropslige udforskning af verden. Alle stuer har en ”saldag”, hvor personalet planlægger aktiviteter tilpasset børnegruppen.
Ydermere har Børnehuset Blæksprutten to legepladser. En stor legeplads til børnehavebørnene, hvor kun fantasien sætter grænser for bevægelseslege. Vi klatrer i træer, leger med mudder, spiller bold og meget mere. Vuggestuen har en mindre legeplads, med bl.a. mange gemmesteder, bakker, en stor sandkasse og legetårne.
I Børnehuset Blæksprutten vil vi give barnet/børnene mulighed for at:
- skabe erfaringer med kroppen, således at der skabes forståelse for og erfaring med egen kropsidentitet og bevægelsesglæde
- opleve en dagligdag, med fokus på fysisk sundhed, herunder forhold om ernæring, hygiejne og aktiv livsstil
- opleve en dagligdag med fokus på psykisk sundhed, herunder øget bevidsthed omkring selvet samt fokus på respekt og forståelse for forskellighed
- blive inspireret og udfordret gennem vores fysiske rammer både inde og ude
Det gør vi fx ved at:
- variere dagligdagen og skabe pædagogiske rum, hvor barnet/børnene bliver udfordret motorisk. På legepladsen, har vi bl.a. både gynger, legetårn, rutsjebane, klatrenet, bakker, hængekøjer, mooncars og meget mere.
I salen arrangeres bl.a. både sanglege, boldspil og stillelege. Vi har forskellige redskaber, som kan tages i brug til dette. Desuden har vi en stor hoppepude, som kan pustes op i salen - personalet selv udviser bevægelsesglæde ved aktivt at deltage sammen med barnet/børnene.
- tage udgangspunkt i barnets/børnenes initiativer, og gribe det børnegruppen er optaget af. Her skabes medbestemmelse og derved støtter vi barnets/børnenes videbegær og gåpåmod
- skabe foranderlige pædagogiske rum, som kan tilpasses efter aktiviteter og børnegruppe og desuden bidrage til en foranderlig hverdag hos børn og voksne
- gå på tur ud af huset. Børnehuset Blæksprutten ligger i naturskønne omgivelser og det udnytter vi meget. Børnene kommer bl.a. både på tur i skoven og til stranden hele året rundt. Her får de mulighed for at bevæge sig og skabe erfaringer med deres egen krop i andre omgivelser end de vante i huset.
-
Natur, udeliv og science
Barndommens naturoplevelser danner grundlaget for voksenlivets forhold til naturen.
Naturen er et rum, hvor børn eksperimenterer, øver samarbejde samt lærer og erfarer begrebet bæredygtighed i praksis.
I Børnehuset Blæksprutten inddrager vi børnene som medskaber af uderummet, og giver dermed børnene mulighed for at stille sig undrende i forhold til natur og science.
Barnet/børnene skal opleve glæde og succes, når de er i naturen, således dette giver yderligere gåpåmod og refleksioner.
I Børnehuset Blæksprutten har vi flere legepladser, som dagligt benyttes. Her er plads til både boldspil, koldbøtter og fantasilege.
Desuden bruger vi nærområdet og besøger bl.a. skov og strand på ugentlige turdage. Således tilbydes barnet/børnene flere naturtyper fx skov, vandløb, dyreliv og skiftende vejr.
I Børnehuset Blæksprutten vil vi give børnene mulighed for at:
- opleve glæde ved at være i naturen og udvikle respekt for natur og miljø
- mærke naturen med alle sanser og opleve den som et rum for leg og fantasi, men også som rum for både vilde og stille aktiviteter
- skabe erfaringer med naturen og naturfænomener samt opleve naturen som et rum til at udforske og forstå verden
- skabe bro mellem konkret læring og naturfænomener
- stifte bekendtskab med teknologi med fokus på at udvikle almen forståelse, kreativitet og læring
Dette gør vi fx ved at:
- vi har faste turdage. Vi går fx ned i skoven med en mindre gruppe børn. Vi er som pædagogisk personale bevidste omkring vores egne reaktioner og det vi udtrykker, ved at være i naturen sammen med børnene. Vi tager også på tur længere væk fra huset og taler om at kører i bus, afstande og de ting vi ser fx trafiklys eller store skibe i havnen
- anvende iPads sammen med børnene. De tager billeder, lytter til musik og finder viden om naturfænomener
- benytte Geocatching i nærområdet
- vi voksne guider og vejleder børnene til bæredygtighed. Vi taler bl.a. om affald vi finder i naturen og hvilke konsekvenser det har. Vi italesætter at det kan være farligt for dyr og mennesker. Vi samler affald op og tager med hjem i skraldespanden. På stranden taler vi om hvilke ting der hører til der - Gammelt tang? En gammel plast pose? Vi skaber dialogen når den byder sig
- skabe rum til forskellige aktiviteter på legepladsen. Her er plads til fordybelse og motorisk leg. Vi medbringer også gerne fx perler og tuscher på legepladsen
- have fokus på forskellige lege og aktiviteter i naturen. Desuden er vi opmærksomme på, at være i dialog med børnene omkring de ting vi finder og oplever i naturen
- give børnene forskellige madoplevelser. Vi har dialoger om hvor de forskellige ingredienser kommer fra, hvad de bruges til. Én gang hver mdr. laver vi bålmad sammen med børnene ude på legepladsen. Børnene har desuden mulighed for at hjælpe til i køkkenet, hvor de bl.a. skaber erfaring med at måle og veje, skrælle og skære
- vi på vores legeplads har et bredt udvalg af legetøj, men også plads til ”skrammel” der kan bestå af brædder, paller, bildæk, brændestykker og kasser, som børnene hver dag bruger megen tid på at flytte rundt og skabe deres egne fortællinger omkring
- vi viser børn hvordan man kan genanvende materialer og give plads til fantasileg. Vi har bl.a. lavet en bus af gamle stole, paller og et rat og vi bruger gamle konservesdåser til at male og plante blomster i
- anvende kufferten fra Ramasjang ”Vores vilde natur”. Kufferten indeholder materialer, som understøtter børnenes nysgerrighed omkring vores natur – hvor bor dyrene og hvem spiser hvem, er bl.a. temaer som der kan arbejdes med.
-
Kultur, æstetik og fælleskab
Kultur, æstetik og fælleskab gennemstrømmer vores hverdag og bidrager til, at barnet/børnene kan tilegne sig ny viden om deres livsverden.
Barnet/børnene lærer at forstå sig selv og deres omverden i de mange forskellige kulturelle møder i deres hverdag. Det er det pædagogiske personales opgave at sikre et læringsmiljø, hvor kultur aktivt formidles og barnet/børnene opfordres til at eksperimentere og afprøve sig selv i forpligtende fællesskaber.
Barnet/børnene er medskaber af kulturen i Børnehuset Blæksprutten, og det er det pædagogiske personales opgave at være lydhør over for deres udtryk og understøttende, således at barnet/børnene oplever at være en del af et meningsfuldt, forpligtende og demokratisk fælleskab.
Dette læreplanstema tager udgangspunkt i to pædagogiske mål. At:
- skabe et understøttende læringsmiljø, således at alle børn kan indgå på lige fod i forskellige former for fællesskab. Børnene skal præsenteres for egne og andres kulturelle baggrund, normer, værdier og traditioner som værdifulde og opleve disse som ligeværdige og meningsfulde
- skabe et læringsmiljø, hvor barnet/børnene bliver både tilskuer og aktiv deltager i mange forskellige kulturelle oplevelser
I Børnehuset Blæksprutten vil vi give barnet/børnene mulighed for at:
- udtrykke sig i mange materialer og redskaber for at understøtte barnets/børnenes fantasi og udtryksform
- have tilgang til udklædningstøj, hvor der er mulighed for at omsætte deres fantasi og daglige oplevelser i leg og derved få en forståelse af verden omkring dem
- have tilgang til bøger, musik, ipads og billeder mv. for inspiration og oplevelse i hverdagen
- få mulighed for at deltage i og få viden om kultur, kulturhistorie, traditioner og kunstneriske tilbud
Det gør vi fx ved:
- barnet/børnene altid har adgang til papir, farver, klisterbånd, lim, perler osv. Vi støtter og vejleder barnet/børnene i de spontane ideer de får og udfordrer dem undervejs via dialog og deltagelse. Desuden har barnet/børnene adgang til udklædningstøj, som ligeledes kan understøtte deres nysgerrighed og give mulighed for at afprøve sig selv i nye roller
- synliggøre og aktivt afholde danske traditioner som fx jul, påske, fastelavn og Skt. Hans osv.. I disse perioder taler vi om formålet, udarbejder kreative projekter, synger sange, laver skuespil og læser historier, som knytter sig til traditionen
- give barnet/børnene mulighed for aktivt at deltage i eller iagttage andre kulturer og traditioner. Det pædagogiske personale italesætter kulturelle forskelle og lærer barnet/børnene at respektere og være nysgerrige på deres omverden
- barnet/børnene har deres egne mapper hvor vi i fællesskab fortæller/viser barnets/børnenes dagligdag. Børnene sætter også deres egne tegninger i mappen. Denne mappe følger barnet/børnene gennem hele deres tid i Børnehuset Blæksprutten
- indrette vores hus således at der findes mange forskellige rum og kroge, som kan understøtte mange forskellige lege. Vi anvender legetøj, men bruger også materialer vi har fundet i naturen, som legeredskaber eller til at skabe et kreativt udtryk. En pind kan fx hurtig laves til en slange med lidt maling
- det pædagogiske personale overordnet har fokus på at fange barnets/børnenes initiativer og støtte dem i at udvikle sig selv som individer, men også som en del af et forpligtende fællesskab
-
Børn i udsatte positioner
I Børnehuset Blæksprutten tilrettelægger vi læringsmiljøet således at alle børns læring understøttes.
Det pædagogiske arbejde tilrettelægges således, at alle børn kan deltage i aktiviteter på deres eget niveau. Vi understøtter de børn, som har særlige behov og er særligt opmærksomme på, at de ligeledes bliver en medskabende deltager af forpligtende fællesskaber.
Vi har mulighed for at lave særlige grupperinger for at tilgodese enkelte børns særlige behov. Dette kan være i samarbejde med en eller flere eksterne fagpersoner.
Vi har ligeledes mulighed for at opdele i mindre grupper og i disse grupper, vil vi kunne lave specielt tilrettelagte aktiviteter, for at styrke særlige områder hos barnet/børnene.
I Børnehuset Blæksprutten vil vi give børn i udsatte positioner mulighed for at:
- deltage på lige fod med de andre i forpligtende fællesskaber
- opleve sig selv som meningsfuld ved at støtte i medbestemmelse, aktiv deltagelse og anerkendelse
- barnet/børnene oplever den nødvendige støtte for at skabe en tryk og genkendelig hverdag, som indbyder til leg og læring
Det gør vi fx ved at:
- have fokus på det enkelte barns behov, nærmeste udviklings zone og initiativer
- skabe en genkendelig hverdag
- arbejde med læreplanstemaerne i valgte emner i 12 mdr. af gangen – dette giver børnene mulighed for at skabe genkendelighed og mening
- skabe rum og grupper, hvor det enkelte barn tør afprøve sig selv i trygge rammer med støtte fra det pædagogiske personale
- det pædagogiske personale overordnet har fokus på at fange barnets/børnenes initiativer og støtte den/dem i at udvikle sig selv som individ, men også som en del af et forpligtende fællesskab
- gøre brug af naturens rum hvor naturens plads, ro og stilhed er modvægt til daginstitutionens mange børn på lidt plads, med muligheder for både fordybelse og de vilde lege. Her kan vi også foretage aktiviteter med særlig fokus, fx på sprog, motorik og sanser
- igangsætte lege med det enkelte barn og støtte barnet i at danne relationer ved at byde andre børn med ind i legen. Det pædagogiske personale trækker sig tilbage fra legen og giver støtte og vejledning til det enkelte barn og gruppen
- have fokus på et tæt, åbent og ærligt forældresamarbejde. Vi tror på at åben dialog er den bedste vej til at støtte barnets udvikling. Vi tilbyder og indkalder til forældresamtaler efter behov
- vi kontakter eksterne fagpersoner for sikre os den nødvendige hjælp og viden, for at kunne hjælpe barnet i sin udvikling på den mest hensigtsmæssige måde. Gennem disse tilegner vi os ny og relevant viden
- vores AKT (Adfærd, Kontakt og Trivsel) –medarbejder aktivt bliver brugt af pædagogiske personale, både som sparringspartner og som bindeled til TCBU.
Læreplanstemaerne
I Børnehuset Blæksprutten er læreplans temaerne en integreret del af vores hverdag. Vi arbejder uformelt med dem dagligt, men udarbejder også løbende handleplaner, refleksionspapir og evalueringer, således at vores indsats synliggøres, systematiseres og dokumenteres. Vi arbejder ud fra de forhold, som er tilgængelige for os og følger årets gang ift. fx naturoplevelser og traditioner.
Konkret har vi valgt at arbejde med et overordnet emne i 12 mdr. af gangen, for bedre at kunne nå omkring alle læreplanstemaer og arbejde os i dybden med det hele. Dette giver både børn og personale mulighed for fordybelse, udvikling og genkendelighed. Børnene får på denne måde tid og ro til at mærke hverdagen og tage udgangspunkt i det som er på spil i nuet. Desuden giver det børnene plads til at famle, falde, lege og undersøge hvad de er gode til og hvad der interessere dem, samtidig med at de også bliver udfordret på det ukendte .
Herved mener vi at vi støtter børnene i at finde deres plads i livet og lærer at accepterer og respekterer alsidighed og forskelligheder.
Når vi arbejder på denne måde, har vuggestuen god tid til at nå vidt omkring læreplanstemaet, samtidig med at de har tid og overskud til fx indkøring af nye børn, og i både vuggestuen og børnehaven har de mulighed for at arbejde med læring over en længere periode med et kendt emne, som styrker børnenes koncentration og aktive deltagelse i et forpligtende fællesskab. Således er vores formål med denne metode at understøtte alle børn på deres individuelle læringsniveau, samtidig med at vi bevarer et overordnet fælles emne og en genkendelighed i hele huset på tværs af stuerne.
Principper
Afslutningsvis kan det fremhæves, at det pædagogiske personale i Børnehuset Blæksprutten arbejder med De styrkede pædagogiske læreplaner ud fra følgende principper:
-
Alle børn skal have mulighed for at være aktive deltagere og med-skabere af et forpligtende fællesskab og det er det pædagogiske personales opgave at understøtte og udfordre børnenes på deres niveau
-
Læring handler om at fremme børns kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling. Dette understøtter vi ved at skabe og give plads til mange forskellige læringsrum
-
Alle kulturelle fællesskaber er ligeværdige og børnene skal lære at anerkende og tilgå disse med åbenhed og nysgerrighed
-
Børns initiativer er værdifulde. Vi prioriterer og anerkender børnenes egne initiativer og støtter dem i alsidig læring, dannelse og udvikling
-
Det at være barn, i sig selv er en værdi og et mål. Børn har ret til medbestemmelse, leg og omsorg.
-
Vi holder os opdateret på børnenes aktuelle livssituation, således vi kan møde, understøtte og udfordre dem på deres niveau og i deres aktuelle livssituation
-
Læreplaner skaber læringsrum for børnene, men også for det pædagogiske personale.
Vi er således opmærksomme på løbende at videreudvikle, reflektere, og tilrettelægge vores arbejde i forhold til den aktuelle børnegruppe