Det gode børneliv

Det gode børneliv i Børnehuset Blæksprutten

Det betyder at ……

  • Barnet har medbestemmelse og indflydelse på egen hverdag
  • Barnet bliver anerkendt og respekteret som individ samt i fællesskaber
  • Barnet bliver understøttet og udfordret i udviklende læringsmiljøer
  • Der er et åbent, ærligt og tillidsbasseret forældresamarbejde
  • Vi er bevidste om vores ansvar i forhold til barnets dannelse
  • Barnet har mulighed for relationsdannelse
  • Vi har et højt fagligt niveau
  • Barnet indgår i forpligtende fællesskaber
  • Der er et godt tværfagligt samarbejde

 

Metode – hvad vil vi gøre? Vi vil ……

  • Inddrage barnet i hverdagens beslutninger
  • Følge barnets spor
  • Møde barnet i dets følelser, såvel både de positive og negative
  • Vi er bevidste om dynamikken i børnefællesskaberne
  • Være bevidste om at skabe rammer, hvor der er ro til fordybelse
  • Planlægge aktiviteter, hvor barnet udfordres og understøttes i dets udvikling
  • Holde os opdateret på ny faglig viden
  • Bruge personalets forskellige faglige kompetencer
  • Arbejde med de nye styrkede læreplaner
  • Bruge de tværfaglige samarbejdspartnere, vi har mulighed for

 

Hvad skal der komme ud af det (succeskriterier)

  • Trygge børn og forældre
  • Børn i trivsel
  • Børn med højt selvværd, selvtillid og i sund udvikling
  • Selvstændige og omsorgsfulde børn, der udviser respekt for hinandens forskelligheder
  • Personale med fælles udgangspunkt for det pædagogiske arbejde, som er med til at danne den røde tråd i Blæksprutten
  • Børn, der har tilegnet sig normer, værdier og adfærdsmønstre, som vi mener er vigtige i det samfund, som de vokser op i
  • Børn, der oplever engagerede og nærværende voksne
  • Et godt, meningsfuldt og konstruktivt tværfaglig samarbejde
  • Et godt og konstruktivt forældresamarbejde

 

Hvordan kan vi se om vi lever op til målet?

  • at barnet ser sig selv som en succes
  • at barnet føler sig betydningsfuld i forskellige fælleskaber
  • at vi oplever børn, der er nysgerrige, stiller spørgsmål og kommer med ideer til aktiviteter i hverdagen
  • at børnene har tillid til og bruger de voksne i hverdagen
  • at vi har empatiske børn, der har forståelse for de sociale spilleregler og efterlever disse
  • at vi oplever refleksion og faglige diskussioner i dagligdagen og til møder i personalegruppen
  • at vi oplever børn som tør sætte sig selv i spil og udviser gå-på-mod
  • at forældrene udviser tryghed og tillid til personalegruppen

 

Hvad betyder det for måden, vi tilrettelægger arbejdet på?

  • Vi skal være opmærksomme på det enkelte barns udvikling både individuelt og i fællesskaberne og tager så vidt muligt udgangspunkt i dets behov og kompetencer
  • Vi skal følge barnets spor ved at være lyttende og opmærksomme og samtidig inddrage børnene og deres ideer og interesser i planlægningen af aktiviteter
  • Vi skal skabe en rød tråd gennem huset ved at give plads til faglige diskussioner i dagligdagen, på møder og samarbejde på tværs af stuer/afdelinger
  • Der skal gives plads til fordybelse, sparring og tværfagligt samarbejde
  • Vi skal organisere kreative og fysiske aktiviteter
  • Vi skal bruge vores AKT-medarbejder i hverdagen