Det gode børneliv
Det gode børneliv i Børnehuset Blæksprutten
Det betyder at ……
- Barnet har medbestemmelse og indflydelse på egen hverdag
- Barnet bliver anerkendt og respekteret som individ samt i fællesskaber
- Barnet bliver understøttet og udfordret i udviklende læringsmiljøer
- Der er et åbent, ærligt og tillidsbasseret forældresamarbejde
- Vi er bevidste om vores ansvar i forhold til barnets dannelse
- Barnet har mulighed for relationsdannelse
- Vi har et højt fagligt niveau
- Barnet indgår i forpligtende fællesskaber
- Der er et godt tværfagligt samarbejde
Metode – hvad vil vi gøre? Vi vil ……
- Inddrage barnet i hverdagens beslutninger
- Følge barnets spor
- Møde barnet i dets følelser, såvel både de positive og negative
- Vi er bevidste om dynamikken i børnefællesskaberne
- Være bevidste om at skabe rammer, hvor der er ro til fordybelse
- Planlægge aktiviteter, hvor barnet udfordres og understøttes i dets udvikling
- Holde os opdateret på ny faglig viden
- Bruge personalets forskellige faglige kompetencer
- Arbejde med de nye styrkede læreplaner
- Bruge de tværfaglige samarbejdspartnere, vi har mulighed for
Hvad skal der komme ud af det (succeskriterier)
- Trygge børn og forældre
- Børn i trivsel
- Børn med højt selvværd, selvtillid og i sund udvikling
- Selvstændige og omsorgsfulde børn, der udviser respekt for hinandens forskelligheder
- Personale med fælles udgangspunkt for det pædagogiske arbejde, som er med til at danne den røde tråd i Blæksprutten
- Børn, der har tilegnet sig normer, værdier og adfærdsmønstre, som vi mener er vigtige i det samfund, som de vokser op i
- Børn, der oplever engagerede og nærværende voksne
- Et godt, meningsfuldt og konstruktivt tværfaglig samarbejde
- Et godt og konstruktivt forældresamarbejde
Hvordan kan vi se om vi lever op til målet?
- at barnet ser sig selv som en succes
- at barnet føler sig betydningsfuld i forskellige fælleskaber
- at vi oplever børn, der er nysgerrige, stiller spørgsmål og kommer med ideer til aktiviteter i hverdagen
- at børnene har tillid til og bruger de voksne i hverdagen
- at vi har empatiske børn, der har forståelse for de sociale spilleregler og efterlever disse
- at vi oplever refleksion og faglige diskussioner i dagligdagen og til møder i personalegruppen
- at vi oplever børn som tør sætte sig selv i spil og udviser gå-på-mod
- at forældrene udviser tryghed og tillid til personalegruppen
Hvad betyder det for måden, vi tilrettelægger arbejdet på?
- Vi skal være opmærksomme på det enkelte barns udvikling både individuelt og i fællesskaberne og tager så vidt muligt udgangspunkt i dets behov og kompetencer
- Vi skal følge barnets spor ved at være lyttende og opmærksomme og samtidig inddrage børnene og deres ideer og interesser i planlægningen af aktiviteter
- Vi skal skabe en rød tråd gennem huset ved at give plads til faglige diskussioner i dagligdagen, på møder og samarbejde på tværs af stuer/afdelinger
- Der skal gives plads til fordybelse, sparring og tværfagligt samarbejde
- Vi skal organisere kreative og fysiske aktiviteter
- Vi skal bruge vores AKT-medarbejder i hverdagen