Den gode overgang

Der er fokus på den gode overgang fra børnehave til skole

Der er hvert år et førskolesamarbejde mellem Kong Gauersgård (Gauerslund), Oasen (Brejning), Børnehuset Blæksprutten (Brejning) og Fælleshåbsskolen, fordi vi af erfaring ved, at det kan lette overgangen fra børnehave til skole for dit/jeres barn/børn.

Vi ved, at det er stort at skulle starte i skole – både for børn og forældre. Via samarbejdet lykkes det os at bygge bro mellem de to verdener – og være med til at give børnene en tryg skolestart.

Børnene vil lære deres nye klassekammerater at kende gennem foråret, hvor de jævnligt vil mødes og lave forskellige aktiviteter med børnene fra de andre institutioner. Samtidig vil de sidst i perioden også besøge skolen flere gange, så skolens områder bliver kendt, og de voksne i skole og SFO bliver kendte ansigter.

Vi håber igennem dette samarbejde, at opstarten og overgangen fra børnehave til skole kan blive så stille, rolig og tryg som mulig for dit/jeres barn/børn.

I dette samarbejde har Vejle Kommune valgt at pege på 8 områder, som de professionelle og forældrene skal have fokus på i arbejdet med overgange:

 

  1. Relationer – barnets evne til at skabe og fastholde relationer til både børn og voksne samt indgå i og være medskaber af lege.
  2. Robusthed og mod – barnets evne til at møde og håndtere nye udfordringer.
  3. Sociale spilleregler – barnets evne til at forstå og anerkende sociale spilleregler, herunder f.eks. at hjælpe, give plads til andre og håndtere konflikter.
  4. Forandringsparathed – barnets evne til at aflæse kontekster og vide, hvad der forventes i forskellige kontekster; at der f.eks. forventes forskellige ting af en, når man er i en dansktime, en idrætstime eller i SFO’ens forskellige aktiviteter.
  5. Selvkontrol og fokus – barnets evne til at tilsidesætte egne behov, arbejdshukommelse og holde fokus på opgave.
  6. Udtrykke følelser – barnets evne til at udtrykke følelser og evt. behov for hjælp, herunder deltage i samtaler om afsavn, ønsker og forventninger i forbindelse med overgangen.
  7. Sprog – barnets evne til at kommunikere med sine omgivelser, herunder evne til at aflæse og bruge kropssprog samt interesse for tegn og symboler.
  8. Selvhjulpenhed – barnets evne til at mestre konkrete aldersvarende færdigheder f.eks. gå på toilettet, selv tage sig tøj af og på, holde orden i sine ting m.v.