Læring og dannelse i Børnehuset Blæksprutten

Læring og dannelse er en stor og vigtig del af et barns liv og vi lærer/danner os hele vejen igennem vores liv for at udvikle os. I Blæksprutten har vi lavet læring og dannelse til en værdi. Dette for at få en fælles forståelse for og vise udadtil hvordan vi arbejder med læring og dannelse i Børnehuset Blæksprutten.

DET BETYDER AT ...

  • Vi ser det enkelte barn, og hvor barnet befinder sig udviklingsmæssigt
  • Der er dialog i legen
  • Der er gode rollemodeller og nogle at spejle sig i
  • Vi er bevidste om den sociale læring - barn/voksen, barn/barn
  • Vi arbejder med almen dannelse
  • Vi er bevidste om at læring er to-vejs - interaktion
  • Barnet tilegner sig færdigheder/kompetencer på eget initiativ
  • Der er plads til at barnet øver og dermed udvikler sig
  • Der er tryghed i hverdagen
  • Vi arbejder med social inklusion i fællesskaber

METODE – HVAD VIL VI GØRE? - VI VIL …

  • Motivere til at blive dygtigere fremfor at være dygtig - growth mind i stedet for fixed mind
  • Være i dialog med børnene og agerer ud fra dette
  • Arbejde ud fra vores pædagogiske læreplan
  • Skabe trygge og udviklende miljøer
  • Lave aktiviteter ud fra barnets behov, alder, initiativer og interesser
  • Sætte ord på aktiviteter og følelser
  • Være deltagende og aktive voksne
  • Være bevidste om, at vi er rollemodeller - hvordan vi agerer/interagerer
  • Give børnene redskaber til at begå sig i forskellige sammenhænge/kontekster
  • Strukturere hverdagen gennem forudsigelighed og gentagelser med plads til spontanitet og fri leg

HVAD SKAL DER KOMME UD AF DET – SUCCESKRITERIER ...

  • At der finder en progression sted i forhold til barnets/gruppens udvikling
  • At de føler sig anerkendt, forstået og føler tryghed
  • At børnene udviser omsorg og empati
  • At børnene har en god omgangstone
  • At børnene lærer af børn
  • At børnene kan og tør begå sig i forskellige sammenhænge samt udviser gå-på-mod
  • At vi får aktive/nysgerrige børn, som har lyst til at lære/deltage
  • At børnene kan og tør komme med ideer og forslag
  • At barnet oplever sig som en vigtig del af et større fællesskab
  • At vi har glade børn

HVORDAN KAN VI SE OM VI LEVER OP TIL MÅLET?

  • Børn, der gerne vil komme i Børnehuset Blæksprutten
  • Børn, der søger hinandens selskab
  • Børn, der inddrager voksenstyret læring i egen leg
  • Børn, der tager vare på hinanden og henter voksenhjælp ved behov
  • Børn, der hjælper børn og voksne med dagligdagens gøremål
  • Børn, der henvender sig til de voksne med ideer til dagligdagens aktiviteter
  • Børn, der efterspørger hinanden/de voksne og udviser glæde ved gensyn med ord og knus
  • Børn, der udvikler sig alderssvarende
  • Børn, der har situationsfornemmelse
  • Børn, der følger de voksnes initiativer

HVAD BETYDER DET FOR MÅDEN VI TILRETTELÆGGER ARBEJDET PÅ?

  • Vi diskuterer faglighed på pædagogiske weekender, personalemøder og stuemøder
  • Vi planlægger hverdagen for at skabe genkendelighed og tryghed
  • Vi planlægger og justerer dagligdagens aktiviteter efter børnegruppen
  • Vi skaber rammerne for inklusion og læring
  • Vi planlægger aktiviteter i både små og store fællesskaber
  • Vi giver tid til fordybelse vedr. læreplanstemaerne
  • Vi planlægger og evaluerer via smitte-modeller
  • Vi tilrettelægger arbejdet ud fra vores faglige bevidsthed om læring og udvikling
  • Vi er omstillingsparate