Blækspruttens politikker
I Børnehuset Blæksprutten har vi udarbejdet diverse værdier og politikker for at forældre og andre brugere kan få et indblik i måden, vi overordnet arbejder på.
Vores værdier
-
DET BETYDER AT ...
- Vi ser det enkelte barn, og hvor barnet befinder sig udviklingsmæssigt
- Der er dialog i legen
- Der er gode rollemodeller og nogle at spejle sig i
- Vi er bevidste om den sociale læring - barn/voksen, barn/barn
- Vi arbejder med almen dannelse
- Vi er bevidste om at læring er to-vejs - interaktion
- Barnet tilegner sig færdigheder/kompetencer på eget initiativ
- Der er plads til at barnet øver og dermed udvikler sig
- Der er tryghed i hverdagen
- Vi arbejder med social inklusion
METODE – HVAD VIL VI GØRE? - VI VIL
- Motivere til at blive dygtigere fremfor at være dygtig - growth mind i stedet for fixed mind
- Være i dialog med børnene. Vi lytter og agerer ud fra dette
- Arbejde ud fra vores pædagogiske læreplanstemaer
- Skabe trygge og udviklende miljøer
- Lave aktiviteter ud fra barnets behov, alder, initiativer og interesser
- Sætte ord på aktiviteter og følelser
- Være deltagende og aktive voksne
- Være bevidste om, at vi er rollemodeller - hvordan vi agerer/interagerer
- Give børnene redskaber til at begå sig i forskellige sammenhænge/kontekster
- Strukturere hverdagen gennem forudsigelighed og gentagelser med plads til spontanitet og fri leg
HVAD SKAL DER KOMME UD AF DET – SUCCESKRITERIER ...
- At der finder en progression sted i forhold til barnets/gruppens udvikling
- At de føler sig anerkendt, forstået og føler tryghed
- At børnene udviser omsorg og empati
- At børnene har en god omgangstone
- At børn lærer af børn
- At børnene kan og tør begå sig i forskellige sammenhænge samt udviser gå-på-mod
- At vi får aktive/nysgerrige børn, som har lyst til at lære/deltage
- At børnene kan og tør komme med ideer og forslag
- At barnet oplever sig som en vigtig del af et større fællesskab
- At vi har glade børn
HVORDAN KAN VI SE OM VI LEVER OP TIL MÅLET?
- Børn, der gerne vil komme i Børnehuset Blæksprutten
- Børn, der søger hinandens selskab
- Børn, der inddrager voksenstyret læring i egen leg
- Børn, der tager vare på hinanden og henter voksenhjælp ved behov
- Børn, der hjælper børn og voksne med dagligdagens gøremål
- Børn, der henvender sig til de voksne med ideer til dagligdagens aktiviteter
- Børn, der efterspørger hinanden/de voksne og udviser glæde ved gensyn med ord og knus
- Børn, der udvikler sig alderssvarende
- Børn, der har situationsfornemmelse
- Børn, der følger de voksnes initiativer
HVAD BETYDER DET FOR MÅDEN VI TILRETTELÆGGER ARBEJDET PÅ?
- Vi diskuterer faglighed på pædagogiske weekender, personalemøder og stuemøder
- Vi planlægger hverdagen for at skabe genkendelighed og tryghed
- Vi planlægger og justerer dagligdagens aktiviteter efter børnegruppen
- Vi skaber rammerne for inklusion og læring
- Vi planlægger aktiviteter i både små og store fællesskaber
- Vi giver tid til fordybelse vedr. læreplanstemaerne
- Vi planlægger og evaluerer via smtte-modeller
- Vi tilrettelægger arbejdet ud fra vores faglige bevidsthed om læring og udvikling
- Vi er omstillingsparate
-
DET BETYDER AT …..
- Personalet orienterer sig mod ny viden
- Personalet besidder forskellige faglige kompetencer
- Personalet er kompetente og ansvarlige voksne
- Personalet skal være reflekterende over daglig pædagogisk praksis
- Der skal være bedst mulige arbejdsvilkår ud fra givne rammer
- Der skal være synergieffekt i personalegruppen
- Vi agerer og reagerer professionelt
- JEG udvikler, nytænker og flytter MIG
METODE – HVAD VIL VI GØRE?
- Sende personale på kurser og videreuddannelse
- Være i faglige dialoger og have faglige diskussioner
- Anvende hinandens faglige viden og ressourcer
- Tid til andet arbejde
- Arbejde mod fælles mål
HVAD SKAL DER KOMME UD AF DET – SUCCESKRITERIE?
- Personalet kan give og modtage konstruktiv kritik
- Vi har faglig stolthed
- Der er kvalitet i vores pædagogiske arbejde
- Alle føler sig værdsat uanset uddannelse
- Der er tilfredshed blandt personale og brugere af huset
- Vi fremstår som en visionær institution
HVORDAN KAN VI SE OM VI LEVER OP TIL MÅLET?
- Vi har en arbejdsplads i udvikling
- Der er tilfredshed blandt personalet og brugere af huset
- Personalet kender sig selv og sine begrænsninger
- Vi har et godt personale samarbejde/sammenhold
- Vi har en attraktiv arbejdsplads/institution
- Vi har stabilitet i personalegruppen
HVAD BETYDER DET FOR MÅDEN, VI TILRETTELÆGGER ARBEJDET PÅ?
- Der skal være tid til andet arbejde
- Fleksibilitet i personalegruppen
- Der skal viderebringes ny viden fra kurser og lign. på først kommende P-møder
- Prioriteringer af faglige kurser
- Indføre STOP-OP møder
-
I Børnehuset Blæksprutten har vi udviklet en – Inklusionspolitik – fordi regeringen, har lavet en lovændring.
Vejle kommune har lavet en ny børne- og ungepolitik, men vi vil også have en inklusionspolitik, for at vise brugere og andre interessenter, hvordan vi i vores hverdag arbejder med social inklusion, ICDP (International Development Child program), anerkendelse, inddragelse af forældre og samtidig højne vores pædagogisk faglighed.
Alt dette for at skabe - Det Gode Børneliv.
Definition af social inklusion:
Social inklusion betyder, at alle har lige muligheder for at deltage i betydningsfulde fællesskaber. Det er en dynamisk og vedvarende proces, hvor fokus er flyttet fra relation mellem pædagog og barn og erstattet med fokus på relationen mellem individ og fællesskab.
Velfungerende fællesskaber medvirker til øget trivsel og tryghed, og derved styrkes børnenes udvikling og relationer.
Vi skal kunne, i vores arbejde med børnene, identificere eksklusion og i størst mulig omfang forebygge det, over tid. Barnet/børnene kan blive ekskluderet i en kort periode, men opgaven består i, at de ikke forbliver uden for fællesskabet.
Hvordan arbejder vi med inklusion Børnehuset Blæksprutten:
I Blæksprutten arbejder vi ud fra vores politik om Det Gode Børneliv - at det enkelte barn oplever sig selv som en vigtig del af dagligdagen, dvs. at børnene har mulighed for medbestemmelse og indflydelse på egen hverdag.- Vi giver i dagligdagen barnet mulighed for at skabe venskaber og sociale relationer.
- Vi sørger for, at der gives plads og rum til det enkelte barn - dette bl.a. ved at give barnet/ børnene sjove, udfordrende og spændende aktiviteter, der er med til at fremme barnets glæde ved at være med i et fællesskab.
- Vi giver barnet mulighed for at blive værdsat, respekteret og anerkendt af de andre børn.
I Blæksprutten sørger vi for, at der forskellige aktiviteter i forhold til de 6 læreplanstemaer, der er med til udfordre det enkelte barns kompetencer.
Vi, pædagogiske personale og ledelsen, har derfor sat social inklusion og pædagogisk udviklingsarbejde i et værdiordsskema, for at vi får en fælles forståelse, en kontekst afklaring af hvordan vi arbejder med og forstår ordet Social Inklusion i personalegruppen.
Vores politikker
-
Med udgangspunkt i den sammenhængende børnepolitik i Vejle Kommune, har Børne- og Familieudvalget, i forbindelsen med etableringen af forældrebetalte madordninger, bestemt at alle daginstitutioner og dagplejen skal udarbejde en mad- og måltidspolitik.
Ansvaret for børns ernæring ligger primært hos forældrene. Men da mange børn er hjemmefra i størstedelen af døgnets vågne timer, må institutionen tage del i ansvaret.
I ”Blæksprutten” vil vi være med til at give børnene nogle sunde kostvaner. Vi vil forsøge at fremme børns interesse for sund levevis, ved at de tidligt oplever glæden ved sund mad, som smager godt og indtages i et rart samvær.Alle børn skal have dækket deres energibehov svarende til den tid, de er i institutionen, så maden skal leve op til de offentlige anbefalinger ang. sund og varieret kost.
I ”Blæksprutten” får børnene mulighed for at få 2 hovedmåltider (morgenmad og frokost) samt 2 mellemmåltider (formiddagsmad og eftermiddagsmad). Der tages hensyn til de små børn mellem 0-3 år efter sundhedsstyrelsens anbefalinger.Vi vil tilstræbe at købe råvarer så sunde og fri for tilsætningsstoffer som muligt.
Vi vil forsøge at minimere sukkerforbruget og finde sunde alternativer til både hverdag og fest.
Se under punktet fødselsdage.Vi tager hensyn til børn fra andre kulturer. Dvs. der bliver tilberedt mad som tager hensyn til kendte religiøse og kulturelle forskrifter. Vi følger dog stadig dansk kultur mht. til traditioner, bordskik, måltider osv.
Vi vil tage hensyn til børn med behov for særlig diæt i form af f.eks. fødevareallergi eller lign. Diæten skal dog være velbegrundet, og vi kan til enhver tid forlange en lægeerklæring.
Vi vil sikre børnene viden omkring den nødvendige daglige hygiejne vedr. måltider og madlavning såsom at vaske sine hænder godt, ikke slikke på fingrene, når man laver mad osv.
Vi vil sikre os, at køkkenpersonalet har viden og uddannelse vedrørende kostens ernæringsmæssige sammensætning på de forskellige alderstrin. De vil blive tilbudt ajourføring af viden om ernæring og opretholdelse af god hygiejne.Vi vil bestræbe os på, at ansvaret for madens sammensætning varetages af personale med en kostfaglig uddannelse.
-
Vaner og holdninger til mad og drikke grundlægges i barndommen og har stor betydning for sundheden hele livet igennem. Børns sundhed er et fælles ansvar, idet børnene tilbringer en stor del af deres dag i institution. Daginstitutionen spiller derfor en stor rolle i forhold til, hvilke madvaner børnene får og tager med sig senere i livet.
Det handler om at udvikle og styrke handlefærdigheder, så de kan træffe sunde valg. Nye undersøgelser slår fast, at sund mad jævnt fordelt over dagens timer øger børnenes koncentration og dermed indlæringsmuligheder.
Allerede fra børnene er helt små, skal de lære en masse nyt, og der bygges hele tiden ovenpå. Gode mad- og måltidvaner får dermed stor betydning for hele barnets institutionsforløb og det videre forløb til skole og samlede uddannelsestid.Den helt store fare for sundheden i disse år er overvægt. I Danmark stiger antallet af overvægtige alarmerende hastigt og undersøgelser viser at allerede i børnehavealderen ses stigningen i antallet af overvægtige børn tydeligt. Overvægt påvirker barnets selvværd og dets relationer til kammerater. Et overvægtigt barn kan have problemer med at deltage på lige fod med jævnaldrende i bevægelseslege o.l. og kan nemt blive et offer for mobning. Overvægt udgør desuden en stor sundhedsrisiko med forøget fare for udvikling af diabetes type II, hjertekarsygdomme, blodpropper, slidgigt, åndedrætsbesvær og kræft.
I Blæksprutten vil vi selv lave maden og derfor har der været nedsat et udvalg bestående af 1 repræsentant fra vuggestue, 1 repræsentant fra børnehave, 2 repræsentanter fra bestyrelsen, køkkenpersonalet og centerlederen.
Der er blevet afholdt adskillige møder hvor vi har diskuteret de kommende politikker igennem og vi er blevet enige om følgende:
Ansvaret for børns ernæring ligger primært hos forældrene. Men da mange børn er hjemmefra i størstedelen af døgnets vågne timer, må institutionen tage del i ansvaret.
Vi tilbyder følgende:
I Børnehuset Blæksprutten kan barnet/børnene få morgenmad hver dag fra ca. kl. 06.45-07.30. Sidste servering er kl. 07.30 af hensyn til videre aktiviteter.
Morgenmaden spises i Cafeen i fællesskab med vuggestuen og børnehaven og udvalget er havregrød, frugtsauce til grøden, Havre- eller rugfras, havregryn, brød/boller, oste, hjemmelavet syltetøj, somme tider frisk frugt/grønt skummet- og letmælk.
Ca. kl. 9,00 er der formiddagsmad. Det er et let måltid som f.eks. kan være kiks, boller eller knækbrød sammen med frugt. Her tilbydes børnene vand.
Middagsmaden serveres ca. kl. 11.00, og er det store måltid for børnene. Der er forskellige menuer hver dag - uge-madplanen kan ses på opslagstavlen ved køkkenet og stuerne samt på Aula. Der serveres mælk til frokosten.
Eftermiddagsmaden, som indtages ca. kl. 14.00, er også et let måltid, men med lidt mere fylde. Det kan f.eks. rugbrød med pålæg eller friskbagte boller – og altid med frugt/grønt.
Vi tager hensyn til børn, der ikke må spise svinekød eller har allergi.
-
Når jeres barn har fødselsdag, er der flere måder at fejre det på. For at gøre det nemmere for os alle, har vi valgt at lave nogle retningslinjer for hvordan det kan fejres, når Blæksprutten er indblandet i afholdelsen af dagen.
Fødselsdag i børnehaven:
Hvis I vælger at afholde fødselsdagen i Blæksprutten sørger vi for borddækningen med vores egne duge og servietter. Har i noget bordpynt eller lign. så giv besked til personalet.
Hvis I har aftalt at komme til frokosten og givet besked om at de andre børn ikke skal have madpakke med, skal der serveres noget mad, med noget mere gods i.
Børnene har brug for at få fyldt deres energidepoter op på dette tidspunkt af dagen.Aftaler I at komme omkring frugttid, så kan det godt være et lidt lettere måltid da
børnene så ikke har så lang tid i institutionen inden de bliver hentet af mor og far. Børnene er med til at servere det medbragte. Vi vil gerne at I har forberedt alt hjemmefra. Vi har ikke tid til de store kulinariske tilberedninger.Vi ser helst at i som forældre deltager i fødselsdagen, da i så har muligheden for at sætte jeres præg på fødselsdagen.
Kan I ikke deltage sørger vi selvfølgelig for at barnet/børnene får en god oplevelse med fødselsdagssang og hurra osv.
Fødselsdag hjemme:
Ønsker I at vi skal komme hjem til jer og fejre fødselsdagen, gør vi gerne det.Er tidspunktet igen omkring frokosttid, skal det der serveres være noget med gods i.
Børnene skal have fyldt deres energidepoter op.
Ønsker I at vi skal komme omkring frugttiden må det godt være noget knap så
fyldigt.Ønsker barnet/børnene at invitere nogle af vennerne fra de andre stuer, må de gerne invitere max. 2 børn.
Aftal med stuens voksne hvornår og hvordan det skal foregå.
Ønsker barnet/børnene kun at invitere nogle få udvalgte, skal invitation og fest foregå uden for institutionens åbningstid.Forslag til hvad der kan serveres:
Til frokost
- Pizza
- Mini pizzaer
- Pitabrød m. fyld
- Pasta m. kødsovs
- Lasagne
- Der kan serveres grønsagsstænger til mange varme/lune retter
Til frugt/eftermiddagsmaden
- Abemad (frugt)
- Grov boller med grønsagsstænger
- Kage
- Boller m. pålæg
- Børnene elsker hvis de får noget hjemmelavet dip til grønsagsstænger
Fødselsdage 18-04-2018
Udarbejdet af medarbejdere i børnehaven.Revurderet d. 23.8.2023
-
Vi har valgt at lave en sol-politik i Blæksprutten for at sikre alle børn og medarbejdere
bliver beskyttet med de skadelige stråler fra solen, og fordi det er videnskabeligt bevist
at solskader i barndommen giver større risiko for at udvikle hudkræft senere i barnets
liv.Vores solpolitik vil træde i kraft når sol (UV) indekset er over 3. Det er det som regel fra april – september, fra kl. 12.00 – 15.00, når der er få eller ingen skyer på himlen. De siger som regel i radioen hvor stor UV-indekset er forskellige steder i landet.
I forhold til solbeskyttelse gør vi følgende og vi forventer at forældrene også udviser ansvar for deres opgaver i politikken.
Solcreme:
- Børnene skal være smurt hjemmefra, inden de møder ind i institutionen.
- Har de glemt
det, er de velkomne til at bruge den solcreme, som institutionen har, inden de
afleverer deres barn/børn. - Institutionen smører barnet/børnene ind i vores solcreme (faktor 15) igen, efter
frokosten, når de skal på legepladsen. Vi smører arme, ben, ansigt og ører ind. De
steder som ikke er dækket af tøj. - Den solcreme vi bruger er vandfast og beskytter mod UVA og UVB stråler. Den er uden parabener, parfume, farvestoffer og desuden godkendt af Astma og Allergi Forbundet
og svanemærket. - Hvis dit/jeres barn/børn ikke kan tåle den solcreme, vi bruger, er du/I velkomne til at stille jeres egen solcreme i institutionen. Tal med personalet omkring brugen af dette.
- I vuggestuen bruger vi også skyggen til beskyttelse. F.eks. stilles barnevogne altid i skyggen, hvis de stilles udenfor liggehallen, når de skal sove. Her anbefaler vi at arme
og ben er dækket af løstsiddende tøj. Vi passer på at barnet ikke for det for varmt.
Tøj:
Når barnet/børnene er udenfor i de solrige perioder, anbefaler vi at de bærer løst og luftigt tøj. T-shirts, shorts, kjoler og lignende. Ha’ altid rigeligt med tøj i deres kasse i
garderoben, vi må nemlig lege med vand på legepladsen. Vær opmærksom på at en
normal T-shirt kun beskytter som faktor 5-10 og i våd tilstand, det halve.Flere steder kan man købe sommertøj med indbygget solfilter.
Kig på www.cancer.dk
www.uv-tøj.dk.
Eller skriv bare UV-tøj i søgefeltet på computeren.Skygge:
Barnet/børnene beskyttes bedst mod UV-strålerne ved at tilbringe mindre tid i direkte sol. Særligt mellem kl. 12.00 – 15.00. Vi er oftest på legepladsen i denne periode, men vi
har mange skyggesteder på vores legeplads. Store træer, overdækning i sandkassen, markiser, parasoller, så der er rig mulighed for skygge, og vi opfordrer børnene til at
lege i skyggen.Vi kan også de dage hvor sol-indekset er højest, vælge at blive indenfor.
Solhat:
Vi anbefaler altid at børnene har en solhat. En hat med en rimelig bred skygge, så den kan skygge for ansigtet, øre og nakke. Det må selvfølgelig ikke være med snor til at binde, men velcro er OK.
Vuggestuen børn skal have en solhat med, da de ikke har så meget hår på hovedet endnu.
-
Vi er som institution meduddanner af studerende fra Jelling eller Kolding Pædagogseminarium.
Vi kan modtage både øvelsespraktikanter af tre måneders varighed og 1. og 2. lønnet studerende af et halvt års varighed.
Øvelsespraktikanterne er udover den faste personalenormering.Den lønnede praktikant er en del af husets normering og indgår som en del af det faste personale.
Praktikken har til formål, at den studerende individuelt og i samarbejde med andre, deltager i forskellige former for pædagogisk arbejde. Gennem indsamling, bearbejdning og anvendelse af viden og erfaring skal praktikanten tilegne sig forudsætninger for kvalificerede løsninger af pædagogiske opgaver.
Vi vil hjælpe den studerende med at forholde sig til at være i et reelt ansættelses forhold, samtidig med at være i et uddannelsesforløb.
Den studerende vil indgå som en del i vores daglige arbejde med børn, unge, forældre, personale og andre samarbejdspartnere.
Der tilbydes den studerende en ugentlig vejledningstime. Den studerende vil blive orienteret om personalehåndbogen, budget, bestyrelsesarbejde, vedtægter m.v.
Uddannelsespolitik:
Børnehuset Blæksprutten er en integreret institution, som har mange funktioner.
Vi har en vuggestue
normeret til 29 børn og en børnehave normeret til 50 børn.Vuggestuen består af 2 stuer med 3-4 voksne på hver. Børnehaven har 3 stuer med 2-3 voksne på hver stue.
I vuggestuen og børnehaven modtages både øvelsespraktikanter og lønnede praktikanter. Den studerende er stuens studerende, men alle er medansvarlige for den gode praktik. Den studerende indgår på lige fod med det øvrige personale i vores struktur i institutionen.
Overordnede uddannelsesmål:
- Vi vil, som uddannelsessted, være en aktiv del af pædagoguddannelsen
- Vi kan tilbyde et spændende pædagogisk miljø, hvor dagligdagen er præget af medbestemmelse.
- En spændende dagligdag, der tager udgangspunkt i børnenes kompetencer.
- Vi tilbyder et miljø, hvor den studerende har mulighed for at afprøve sig selv og sine ideer i forhold til vores hverdag.
- Vi vægter et åbent og ærligt samarbejde, som vi mener, er et godt udgangspunkt for samarbejde.
Vi tilbyder:
- 1 times vejledning om ugen, timerne vil fremgå af arbejdsplanen
- Fast punkt fra studerende på dagsordenen til vores stue- og afdelingsmøder
- Den studerende indgår i vores struktur, som giver mulighed for at afprøve pædagogiske ideer
- Samarbejde på tværs af stuer og afdelinger
- Deltagelse i stuemøder, afdelingsmøder, fælles p-møder, mandagsmøder, forældremøder, tværfaglige møder og pædagogisk weekend.
- Den studerende vil optjene afspadsering på lige fod med de resterende personaler
- Vi vil tilstræbe, at den studerende får en lærerig praktik, hvor han/hun udvikler sig både fagligt og personligt
- Vi vil give den studerende indblik i vores pædagogik i Børnehuset Blæksprutten. Vores dagligdag, børns udvikling i alderen 0-3 år og 3-6 år alt afhængigt af, hvilken afdeling den studerende er i samt bestyrelsesarbejdet og om at arbejdet i en selvejende institution.
Generelle krav og forventninger til den studerende:
Vi forventer den studerende:
- Er engageret, ansvarlig, nysgerrig, åben, ærlig og tør involvere sig
- Indgår aktivt i dagligdagen
- Har/får overblik over børnegruppen
- Udviser situationsfornemmelse
- Kan tage initiativ og arbejde selvstændigt
- Kan planlægge, udføre og evaluere kortere eller længere pædagogiske forløb
- Kan begrunde egne pædagogiske holdninger og handlinger
- Er i stand til at koble teori og praksis
- Har sat sig nogle personlige og faglige mål for praktikken
- Kan forholde sig konstruktivt til vores pædagogiske praksis
- Kan involvere og engagere sig i forældresamarbejdet
- Udarbejde en praktikopgave i praktikforløbet
- Tage ansvar for sin egen uddannelse
- Efterhånden bliver synlig i vores hverdag og på vores møder
- Møder velforberedt hver dag og har forberedt/udfyldt stud. punktet til vores møder
- Oparbejder kendskab og forståelse for det pædagogiske arbejde i vores dagligdag
- Kan ses og høres i samarbejdet med børn/unge, personale og efterhånden forældrene
- Giver udtryk for holdninger, er reflekterende omkring sine pædagogiske overvejelser
- Laver skriftlige observationer i løbet af praktikken
Der vil være opstartsperiode, hvor den studerende får lov til at finde sig til rette og danne sig et overblik over huset. Derfor kalder vi de første 2-3 uger ”FORUNDRINGSUGER”. Her skal den studerende nedskrive alt det, han/hun går og undrer sig over. Det vi gør og ikke gør. Dette vil så være udgangspunkt for den første vejledningstime.
I forhold til lønnede praktikanter, som indgår i normeringen i institutionen, skal vi i fællesskab være opmærksomme på dobbeltrollen ved både at være studerende og medarbejder på lige fod med det resterende personale.
Vejledning:
Vi ser vejledningstimerne som et fælles ansvar mellem vejlederen og den studerende. Den studerende udarbejder en dagsorden til vejledningen som vejlederen modtager mindst 2 dage før vejledningen.Den studerende skal gennemgå Vejle Kommunes værdiordssæt og tavshedspligtsloven. Vejledningstimernes form kan f.eks. være rådgivning, supervision, debat, undervisning, diskussion og feed back på pædagogisk praksis.
Vi følger selvfølgeligt målene fra seminariet.
-
Personalepolitiske retningslinier
For at Børnehuset Blæksprutten skal være en rar og udviklende arbejdsplads, er der blevet udfærdiget nogle personalepolitiske retningslinjer.
Det tilstræbes, at der mindst en gang månedligt afholdes afdelingsmøder, stuemøder. Fælles personalemøder afholdes ca. 4 gange årligt. Der er mødepligt for fastansatte.
Vedtagelser, der kræver ændringer på bygninger eller i forhold til den fastlagte økonomiske plan for året, skal forelægges bestyrelsen.
Hvert 2 år afholdes der MUS (medarbejder-udviklings-samtaler), hvor hver enkelt medarbejders nuværende og fremtidige arbejdssituation drøftes. Det er skiftevis leder og souschef/afdelingsleder, der gennemfører disse.
Det 2. år afholdes der GS/GUS (gruppe- og gruppeudviklingssamtaler). Herudover er der mulighed for at afholde et årligt weekendseminar for det samlede personale.
Der afholdes medarbejdersamtale når en medarbejder har 3 sygeperioder indenfor 6 måneder
Desuden arbejder vi også efter Vejle Kommunes personalepolitiske retningslinjer.